Aron Modig om domen mot Angel Carromero

KDU har idag nåtts av beskedet att den spanske ungdomspolitikern Angel Carromero döms till fyra års fängelse för dråp efter bilkraschen den 22 juli, där de kubanska oppositionspolitikerna Oswaldo Paya och Harold Cepero omkom. Aron Modig, förbundsordförande KDU, som fanns med i bilen vid kraschen, kommenterar händelsen:

– Detta känns overkligt och jag känner djupt för Angel. Jag kan förstås inte sätta mig in i den pressade situation som han befinner sig i, men jag hoppas verkligen att han snart får komma hem och återförenas med sina nära och kära.

– Jag tycker inte att det är rätt mot Angel att anklaga honom för något brott. Av det jag minns från vår bilfärd körde Angel inte vårdslöst. Dessutom har varken Payas eller Ceperos familjer och anhöriga riktat några anklagelser mot Angel. Det känns fel att anklaga honom för någonting överhuvudtaget, avslutar Aron Modig.

