Yttrande- och åsiktsfrihet – ska det vara så svårt?

När representanter från KDU:s Skåne-distrikt  i måndags inledde sin kampanjturné med att dela ut valmaterial vid järnvägsstationen i Lund råkade de ut för något riktigt otrevligt. En grupp svartklädda, aggressiva och hotfulla killar angrep dem och skrek okvädesord av typen ”böghatare”, ”kristna äckel” och ”rasister”. De fick påtalat att kristdemokrater ”inte är välkomna i Lund” samt sina kampanjtidningar slagna ur händerna. Såväl Sydsvenskan och Skånskan som DagenNorra Skåne och Laholms tidning rapporterar om.

”Är det så här det ska vara i en demokrati, att man inte ska kunna uttrycka fritt vad man tycker och tänker? Vi måste ju kunna ha åsiktsfrihet”, sade KDU Skånes vice ordförande Mattias Grängzell strax efter överfallet. Och så rätt han har. För trakasserier och hotfulla utspel mot politiker är ett angrepp på själva demokratin. Hur ska vi kunna ha en saklig och berikande debatt om vi inte håller oss till de mest grundläggande fundament som demokratin vilar på? Om vi inte kan ha respekt för att vi ser på världen på olika sätt och kommer fram till olika slutsatser angående hur samhället bör organiseras och fungera.

Denna typ av agerande hör varken hemma i valrörelsen eller i något annat sammanhang. Det klargör också Grängzell tillsammans med Charlie Weimers i torsdagens upplaga av Sydsvenskan:

Att det finns tydligt antidemokratiska element inom den politiska vänstern får vi leva med, de har rätt att vara emot yttrandefrihet och demokrati om de så önskar. Vi skall däremot inte behöva leva med att de lever ut sina uppfattningar genom att försöka hindra andra, demokratiska, ståndpunkter från att yttras.

Personer som sysslar med organiserad brottslighet inom till exempel Afa bör uppsökas, åtalas och om möjligt dömas till kännbara straff. Samhället måste markera att våld och hot inte är acceptabla metoder för politisk påverkan.

Det är i det närmaste otänkbart att en KDU:are skulle hota politiska motståndare för att tysta dem, men det är tydligt att inte alla lever efter samma principer. Inom stora delar av den etablerade vänstern finns en förståelse för, och ett urskuldande av, dessa vänstervåldsverkare. De som de facto är vänsterextremister avfärdas alltför ofta som ”vänsteraktivister”.

Att det råder stor brist på etik och moral inom den svenska vänstern är tydligt. Vi kristdemokrater drabbades exempelvis så sent som för några veckor sedan av representanter från Ung vänster som spred förfalskade flygblad med osanna skrivningar om Kristdemokraternas politik. Från Ida Gabrielssons och Ung vänsters rikskansli var det föga förvånande tyst som i graven efteråt.

Personligen förstår jag inte vad som är problemet. Var finns känslan för rätt och fel. Känslan för hur man beter sig gentemot andra människor? Och även om den inte finns där – ska det vara så svårt att hålla sig till de lagar, regler och förordningar som vi gemensamt stiftat?

Nu fortsätter som tur är KDU:arna i Skåne den planerade kampanjturnén. Redan i tisdags var de på plats i Hässleholm för att dela ut kampanjtidningar samt stå upp för de värderingar och den politik som vi tror är den bästa för Sverige. Det är riktigt starkt. Jag hoppas att de även fortsättningsvis står på sig där nere. Även om det ibland verkar osannolikt, så tenderar nämligen rättvisan och den goda moralen att vinna i längden.

Annat läsvärt på temat:

5 responses

  1. Mobbningen börjar ofta i media. Kändisar sitter i TV-sofforna och har samma uppfattningar, övriga är inte välkomna till soffan.

    Bevisligen är tidningarna mycket mer vänster än folk i allmänhet.

    Är det inte mobbning när man utestänger vissa från media redan från början? De försvarar ofta muslimer för påhopp, men de kristna däremot får gärna trakasseras, som om de vore de onda…

  2. Fast, vilken jävla idiot som helst fattade ju att de flygbladen från Ung Vänster var från just Ung Vänster. Jag såg dem själv, då jag fick ett i handen när jag var i stan.

  3. Hej Aron!

    Mycket bra skrivet. Jag har idag tagit upp det här som drabbade KDU i Lund och detta genom att lägga upp artikeln på Alliansens sida på Facebook och nämna vad som hänt.

    Tydligen har åtminstone en person från Vänstersidan blivit rasande arg och vi har haft en diskussion , om man nu kan kalla det diskussion.

    Jag hänvisade och förklarade vad som stod i artikeln i Sydsvenskan med tydliga citat, och
    då blev hon tydligen ännu argare på mig.

    Bland annat svamlade hon om att KD hör ihop med Islamisterna.

    När man råkar ut för sådana här människor så hade det ju varit bra om någon annan vågar tala
    klarspråk till de här människorna. För det är rätt
    jobbigt att hela tiden bli påhoppad av dessa personer längst ut på vänsterkanten.

    Tillslut så fick jag nog och talade om för personen att diskussionen inte var meningsfull längre. Jag fick helt enkelt nog av fjanten från vänsterkanten.

    Börjar man slänga ur sig att KD hör ihop med islamisterna och att Vänstern inte skulle ha något
    ansvar för sina extremister inom Afa, då är det ju rätt meningslöst att diskutera saken.

    Det hade ju uppskattats om någon annan gick in och sa ifrån till de här vänsteristerna, för jag har
    fått ta emot fler trakasserier från dem bland annat
    genom att vissa av dem skickat personliga meddelanden till min Facebook och kommit med insinuationer att jag och resten av alliansen skulle vara farligare än vänsterextremisterna/vänsteraktivisterna.

    Även andra otrevliga okvädesord har jag utsatts för av dessa personer på den allra yttersta vänsterkanten. Det är rätt trist att de beter sig så illa och att alla verkar låta dem hållas med sina dumheter.

    Skriver detta för att berätta för er andra vad som händer om man försöker ta upp problemet med Vänsterextremister och kopplingen till vänstersidan av svensk politik. Jo, då blir man trakasserad och utsatt för alla tänkbara otrevliga och grova förolämpningar.

    När jag kollade upp den här människan som blev så sur för att jag tog upp vad Charlie Weimers och Mattias Grängzell skrivit i sin artikel i Sydsvenskan, så ledde det mig till en sida som heter ”Vi som inte tänker rösta på alliansen i valet 2010” som finns på Facebook. Det är en grupp av uppenbart mycket hatiska människor, vilket man ser när man tittar på vad de skriver. De drar sig inte för något, de förolämpar och kränker allianspolitiker helt öppet på sin sida och man blir nästan ”mörkrädd” av deras mycket grova språkbruk. När man går igenom vad de tycker och säger så hittar man tex uppmaningar att gå in och trakassera Littorin och även en del andra otrevligtheter.

    Någon borde försöka få dessa människor att lugna ner sig. För det är inte så här som en valrörelse skall bedrivas.

    • Hej Mikael!
      Det är jag som står bakom Vi som inte tänker rösta på Alliansen i valet 2010. Jag måste säga att jag känner inte alls igen min sida i din beskrivning. Jag känner mej inte hatisk mot Alliansen men en del av medlemmarna har råkat MYCKET illa ut pga Alliansens politik. Många sjuka och handikappade har blivit utförsäkrade och har nu ingen försörjning. Några har tom blivit hemlösa.
      Att dom skriver vad dom känner har jag inget emot, men om det går över till personangrepp tar jap bort det direkt.
      Om någon har skrivit och uppmanat till trakasserier av Littorin vill jag att du visar mej det så ska jag ta bort det inlägget direkt. Jag och mina Admins kan inte vara inne på Facebook hela tiden och kontrollera allt som skrivs, men vi försöker så gott vi kan.
      Att vi lägger upp youtubelänkar med humoristiska videos från bland annat parlamentet är just humor och inget annat.
      Grovt språkbruk förekommer ytterst lite på vår sida då vi försöker ta bort även sånt, men som sagt många människor har råkat illa ut pga den Gudlösa politik som Alliansen för..
      Nu när valrörelsen 2010 är slut har jag och mina Admins skapat en ny sida som heter Vi som inte tänker rösta på Alliansen i valet 2014.
      Du är mycket välkommen till den sidan,
      Du kan kanske lära dej något om hur människor påverkas av er politik.
      Mvh Jonas.

Kommentera

