Om kristendomens särställning i religionsundervisningen

Kristdemokraterna Tuve Skånberg och Rolf Åbjörnsson skrev på onsdagen tillsammans med ett flertal andra politiker och akademiker i Världen idag angående Skolverkets förslag om religionsämnets ställning i den nya läroplanen för grundskolan:

I förarbetena till riksdagsbeslutet, regeringens proposition 1992/93:220 ”En ny läroplan för grundskolan” (sid 58) står specificerat hur religionskunskapsämnet ska utformas:  ”Ämnet skall därför ge kunskaper om den kristna trons föreställningsvärld som en grund för förståelse av hur svensk och västerländsk kultur och samhällsutveckling påverkats och påverkas av Bibeln och kristen tro.”
Skolverket föreslår alltså att religionskunskapsämnet släpper kristendomens särställning och dess grundläggande betydelse för vårt land och folk. Det får inte ske.

Det skulle innebära att våra ungdomar förmenas ett viktigt idéarv och blir i stor utsträckning kulturlösa. Sverige är numera multietniskt och multireligiöst, men det kristna arvet har format det svenska samhället. Kristendomens värderingar är av största betydelse för ett gott samhälle.

Jag kan inte annat än hålla med. Kristendomen är mycket central för det svenska samhället och vår historia. Om Skolverkets förslag går igenom skulle eleverna berövas en grundläggande kunskap i den religion som i tusen år format Sverige och de värderingar som vi gemensamt sluter upp kring.

Läs gärna hela artikeln: Ny kursplan gör unga kulturlösa. Sista datum för att lämna in remissvar och synpunkter till Skolverket är den 5 februari.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: